Tjejer och Killar

Jag har ofta funderat över hur det fungerar i en vänskap mellan killar och tjejer. Kan en kille och en tjej vara vänner, och då menar jag nära vänner, utan att det betyder någontins mer? Själv har jag aldrig haft någon nära killkompis som inte varit antingen homosexuell eller en släkting. Varje gång en tjej bli vän med en kille så ligger det underliggande antydningar om att det skulle kunna vara något mer.

Det enda jag kan tänka mig är att man möjligtvis skulle kunna bli vän med sitt ex efteråt och att det då kan fungera som en riktigt vänrelation utan några andra förhoppningar från någon sida. Nu vet jag inte något om detta då jag aldrig haft något ex och hoppas att jag aldrig kommer att ha något heller. Usch nej, det var en hemsk tanke. Låt oss hoppas att jag aldrig behöver uppleva det!

Vi har till exempel ett par till grannar som är hur underbara som helst. Och trots att jag känner båda två lika väl skulle jag aldrig tänka mig att gå ut och ta en fika med den "manliga" delen i det förhållandet, samtidigt som jag inte skulle ha några som helst reservationer med att ta en fika, eller bara umgås vi två, med tjejen.

Det kanske har att göra med vad man är van vid. Är man van att umgås med många tjejer som kille så är det väl naturligt att göra så. Kan inte tänka mig annat. Jag själv är mycket mer reserverad: Killar umgås med killar och tjejer umgås med tjejer eller bögar (mums för dem, i mitt nästa liv hoppas jag vara en av dem! Nu får jag ju lixom inte hänga med dessa coola människor eftersom jag varken är homo eller bi... skämt o sido: visst hade det varit kul att leva i en värld där schlagerna satte normen? :-P). Men folk är ju olika.

Själv hade jag ju inga riktiga vänner förän jag flyttade in till Malmö. Och min första riktigt nära vän där inne var ju Filip, en riktigt tjyvaktig typ. Han gick under den senare delen av killar och trots det gick det åt skogen med vår vänskapsrelation. Sedan dess har alla mina nära vänner varit uteslutande tjejer. Och det är precis så jag vil ha det.

Föresten tror jag att det är mer accepterat att en kille i ett förhållande han tjejer han umgås med "vid sidan om" än vad det är för tjejer att ha kill kompisar. Inte för att jag skulle hinna med några killkompisar i alla fall :-P

From Friends:
Monica:
Ok, so it's ok for you to flirt, but not for me to.
Chandler: Of course it's different; you're a lot hotter than I am!
***
Chandler:
See when you flirt with a guy you think, "I'm just flirting, no big deal." But the guy is thinking, "Finally! Somebody who wants to sleep with me!"


Kommentarer
Postat av: helena

hej rebecca!
jag håller inte med dig alls. jag är alldeles övertygad om att män o kvinnor kan vara nära vänner, utan att det behöver betyda ngt sexuellt. jag har många vänner som är män, både nära vänner och bekanta, och få av dem är homosexuella. jag kan naturligtvis inte tala för DEM, men för mig är det helt och hållet platoniskt. kanske är det annorlunda för män, kanske är det så som Chandler sa :) hoppas att vi ses snart i rastgården!

2007-04-05 @ 23:14:45
URL: http://helenaonline.wordpress.com
Postat av: Sandra

Oj! Jagär nog totalt tvärtom. Några av mina allra närmsta kompisar har varit killar. Dekan manventilera sakermedsom bara killar kan svara på. Deärsuveräna på att bevara hemlgiheter och man behöver inte låtsas va nån man inteär. Avnågon anledningblir jag alltid kompis med killarna istället för tillsammans med dom haha..

2007-04-09 @ 15:17:49
URL: http://lassewslav.blogg.se
Postat av: Nicole

håller med dig till 100 %, det hade känts helt fel att gå och fika med en kille på tu man hand även om man har känt honom och hans tjej länge. Men hur förhåller du dig till fika med klasskompisar, tex. du studerar och en killkompis från klassen vill ni ska fika på rasten innan nästa lektion?

2007-05-12 @ 17:41:51
URL: http://elocin.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0