Falling Angels

 Färdigläst är nu Tracy Chevalier's Falling Angels. Jag gillade den. Det är en roman som jag skulle kunna tänka mig att läsa utanför kursen. Inte som de två andra böckerna som vi läst (Big Mouth & Ugly Girl och Things Fall Apart). De skulle jag nog aldrig ens titta två gånger på hyllan i bokhandeln... om det nu inte varit så att det stod "Engelska - A20" på en lapp ditsatt på hyll kanten. Men Falling Angels däremot var mycket förtjusande (Passande ord då den handlar om en tid strax efter Drottning Victorias död i England 1900, en tid då nog det mesta för de flesta inom de "övre klasserna" var just "förtjusande", i all fall på ytan. Själv blev jag bara måttligt imponerad av det faktum att Drottning Victoria bar sorgedräckt i nästan 40 år efter sin mans bortgång. Så typiskt brittiskt!).

Det känns som om det tog lång tid att läsa boken, när det trots allt var så sent som igår eftermiddag jag öppnade den. Men jag har läst så intensivt för att kunna hinna med allt annat till alla andra delkurser att all tid man satt och läste en "bra" bok kändes bortkastad. Är ju så van att alla böcker man läser till "skolan" är jobbigt, tunga och framför allt tråkiga (jag säger bara: Great Expectations!). Jag var lite skeptisk innan jag började för författaren, Tracy Chevalier, har trots allt skrivit Flickan med Pärlörhänge och den gillade jag inte alls (även om filmen var helt oki). Men, slut dom: Jag gillar boken.

Jag har redan kommit fram till vad mitt ämne ska vara i den 300-500 ord långa "reaktions uppsats" (response paper)  vi ska skriva till nästa vecka. Författaren Charles Dickens nämndes faktiskt vid ett par till fällen (4) i boken så jag tyckte det vore intressant att ta upp det till diskussion. Får se om jag kan få ihop information så det räcker, men jag tror inte att det ska bli något problem.

Ännu en glad plugg-nyhet är att jag faktiskt fick plats i den grupp jag ville till den "stora" uppsatsen vi ska skriva i vår på hela 1500 ord (efter EE på IB så känns det relativt lätt överkomligt). Det blir "Britain during the Renaissance" vilket innebär Henrik VIII, Elisabeth I och Shakespeare. Underbart! Nu ska jag bara lyckas välja ett område att skriva om!

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0