Melodifestivalen 2007 - Delfinal 2

Stjärna Regina Lund - Rainbow Star

Det är oerhört imponerande när vissa människor är otroligt bra på att både spela teater och på att sjung. Jag kan nog inte säga att Regina Lund är särskilt bra på något av det där. Sång som har ett register på nio-tio toner? Njaa... Men, stort plus är att låter låter väldigt mycket som en Alcazar-låt. Mums om det varit de som sjungit låten istället. Fast det känns som omdet knasat tilld et lite för killarna med schemat då!
(Föresten... uruselt utan. Sjung på svenska kvinna om du inte behärskar språket!)

Betyg innan showen: 5/10
Betyg efter showen: 2/10 

Fy sören vad den här tjejen inte kunde sjunga idag. Detta var nästan värre än Addis-gänget förra veckan. Nästan.

Stjärna  Marie Lindberg - Trying To Recall

Mycket vackert och det smeker själen att lyssna till den här låten. Jag älskar verkligen hela singer-songwriter soundet. Och knäppandet på guitarren, som i vanliga fall inte brukar vara som poppis för mig i melodifestivalsammanhang, fungerar faktiskt. Minus för att det inte händer ruskigt mycket i låten. Har man hört första minuten har man hört låten känns det som.Känns även lite otillfredsställt när en låt inte slutar "på rätt ton". Om hela låten varit en smekning så är det en rak höger.
(Samma uttals kommentar som på Regina... sjung för sjutton på svenska om ni inte kan prata engelska någelunda ok. Det hade säkert låtit lika vackert i alla fall och mycket mer proffsigt!)

Betyg innan showen: 6/10
Betyg efter showen: 5/10

Lite minus för att det verkligen inte var rent, men jag hade knappast förväntat mig det vackra klingandet från inspelningen. Kanske kan den här erfarenheten göra att hon kan hålla nerverna i kontroll och sjunga rent i globen? Då har hon ett riktigt bra nummer. Idag gick Marie nog vidare för att hennes historia är så fin, så fin. Men OM hon hade haft mer erfarenhet och bla bla bla, ställt upp i melodifestivalen Då känner jag på mig att hon ändå gått vidare till final. Så, alla vägar leder till Melodifestivalfinal, i alla fall för Marie. Med all rätta!

Stjärna 
Jimmy Jansson - Amanda

Tjaa, finns inte så mycket man kan säga egentlgien. Typiskt Jimmy Jansson stuk och typiskt fjortislåt. Jag gillar låtar som går liiiite för fort för att man ska kunna dansa normalt. Annars verkar det som om tiden stått still med Jimmy Jansson. Man ska utvecklas som artist med året... suck.

Betyg innan showen: 4/10
Betyg efter showen: 6/10

Framträdandet höjde låten. Gillade att hela "bandet" följde Jimmy runt, upp, ner och runt igen på scenen. Det var en smula annorlunda. Och nog har han utvecklats som artist, även om han rent musikaliskt sett stått still.

Stjärna 
Cosmo4 - What's your name

Men jag orkar snart inte längre... varför måste det finnas så många tråkiga låtar som alla ska låta likadant. Orkade nästan inte lyssna klart. Inga fler kommentarer.

Betyg innan showen: 5/10
Betyg efter showen: 3/10

Klockan är 21:53 och jag minnet av bidraget är helt borta. Baaad.


Stjärna 
Lustans Lakejer - Allt vi en gång trode på

Pappa! Du hade gjort den här låten bättre. Och jag menar inte att du inte är bra (förutom när du sjunger Jaque Brell Gåsapågen) utan att de här är så äckligt dåliga! Nästa år anmäler jag min far!!!

Betyg innan showen: 2/10
Betyg efter showen: 3/10

Lite plus för att gubbarna/killarna/männen/snubbarna lyckades se rent galna ut på scenen. Kostymnissen bakom synten var helt klart favoriten!

Stjärna 
Jessica Andersson - Kom

Tjejen kan verkligen sjunga och det är svenska hon ska sjunga på. Det är ett härligt sound på låten. Lite som Lena Ph blandat med "gamla" fame-soundet. Härlig blandning.

Betyg innan showen: 7/10
Betyg efter showen: 8/10

Ja, detta gjorde hon f*n så bra. Visst hon åkte nog snålskjuss rent röstningsmässigt på allt snack om hennes utstyrsel förra året (ingen artist var så i fokus ikväll som Jessica!! På ett positivt sätt... för henne.) men alla har väl nått trick det tjänar på i den här cirkusen!

Stjärna 
Svante Thuresson & Anne-Lie Rydén - Första gången

Ok. Anne-Lie gillar jag. Hon har en klassisk (om dock inte särklilt stark, klar eller tonsäker) röst som får det att mysa. Och Svante Thiresson hade jag nog klarat av i den här låten också för låten är helt oki. Men jag måste ju se honom på scenen också... och det känns såååå fel. Som Kickie, Bettan och Lotta så är det fel... fel!!! Anne-Lie --> Go, go go Svante --> No no no.

Betyg innan showen: 4/10
Betyg efter showen: 3/10

Gick precis som det skulle. Slut på kommentar.

Stjärna 
The Ark - The Worrying Kind

I lööööv. Det är helt klart och överlägset min favorit i festivalen så länge. Det är bara så bra. Det är ju Ola Salo, soundet och ja allt... kan inte vänta tills man får se det på scenen. De kanske inte själva hade gillat jämförelsen men har de inte lyckats plocka upp ett "Abba" sound UTAN att ta något som alla andra använt? De har lyckats förnya och föryngra de klassiska soundet. Som sagt. I lööööv.

Betyg innan showen: 9.99/10 (Ja... eftersom de inte är Linda Bengtzing eller Lena Philipsson blir det ju såklart ingen 10:a)
Betyg efter showen: 10/10

Detta var bara så j*kla roligt, bra, underbart, fantastiskt = the Ark

Min spekulationer om Svenska Folkets röster:
Jag tror the Ark och Jessica Andersson till final och Marie Lindberg och Jimmy Jansson till Andra chansen.
(Vi får se hur det går... förra veckan lyckades jag ju pricka in tre av fyra :-P)

Fyra av fyra rätt på personerna som gick vidare, två av fyra rätt på placeringarna. För en gångs skull känns det som om jag har någelunda koll i alla fall, tihi.

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: gabriella

hej jag heter gabriella

2007-02-10 @ 19:19:25
Postat av: Rebecca

Eh... hej gabriella. Välkommen till min blogg. Lycka till :-) Puss Puss

2007-02-10 @ 21:44:51
URL: http://beccinam.blogg.se
Postat av: Steph

Jag hittar inte var man kan lyssna pâ Ark-lâten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag var pâ svt... men jag suger eller nâgot, hitta inte, HJÄLP Rebecca!!!! =P Jag vill höra ARK spela i melodifestivalen!!! =(
Puss

2007-02-11 @ 00:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0