Mat

1-enda-ynka-liten-dagsutmaning

Den 12/4-2011


Ready... idag är det mat som ska gås igenom, planeras och funderas över

Frukost

En sak lyckades jag reda ut nu på morgonen: mätte upp frukosten ordentligt med dl-mått och insåg att jag ätit bara hälften så lite mat som jag trott. Inte konstigt att jag varit hungrig efter en timme igen! Och det är s typiskt för om det är något det tjatas om på varje ViktVäktar möte så är det vikten (funny huh?) av att väga och mäta allt som stoppas i munnen! Mät så du blir mätt!

Sen jag slutade med havregrynsgröten (för att jag tröttnade...) har jag heller inte ätit någon frukt på morgonen och det är nog bra om jag börjar med det igen. Önskar att jag kunde alternera mellan havregrynsgröten och flingor-och-fil men eftersom mjöken inte har världens bästa hållbarhetstid så är det inte så hållbart. Fast kanske får offra halva paketet för att få den goa mättnadskänslan man får av en tallrik gröt.

Lunch

Allt som oftast blir det en VV soppa som blir lunchen. Detta brukar få som resultat att jag på kvällen bara ätit 8 PP av mina dagliga 30 PP och är galet hungrig! Till detta kommer att jag oftast handlar på eftermiddagen så när jag står där i affären är jag hungrig, irriterad och sugen på precis allt och vips har det trillat ner chips och/eller glass i korgen. Hmm... undrar om jag borde ändra detta eller? (Ya think???) Bättre luncher för att bli bättre mätt. Hittade ett recept på Hälsonötens blogg som ska testas till lunchen idag: Omette-muffins!

Säg att jag äter lunch vid ett tiden och sedan springer tre timmar senare, avd bör jag äta till lunch för att optimera resultatet av träningen? Detta tycker jag är oerhört svårt för jag kan inte sitta och bara trycka i mig en massa kolhydrater för jag måste samtidigt tänka i ProPoints värde och bla bla bla... Men om man bortser från ViktVäktarna helt och hållet: Vad är en lämplig lunch om jag ska ut och springa senare???

Middag

Detta målet är lätt det lättaste även om det är tyngst (funny again!). Middagsrecepten kan hittas överrallt, har en underbar nyinköpt kokbok från VV med mängder av bra recept. Och jag kommer inte någonsin bli en: “Jag tar en tallrik fil ikväll för det är ändå bara kväll”. Aldrig! Mat är underbart och på kvällen ska det vara underbart. Mums!

Saker att testa

Kvarg. Det pratas om detta i V A R E N D A hälsoblogg just nu verkar det som. Så varför inte låta det ramla ner i korgen. Jag satsar nog på “dyra” Kessela för jag är mer säker på att där inte ramlat i något underligt i det än andra billighetsmärken.

Mathavre. Ska tydligen vara supermättande och står ett paket i mitt skafferi. Ödet!

Saker jag redan har testat och ger tummen upp

Keso-Mellanmål - Toppen goda!!!
Mirakelnudlarna - Helt ok om man har massa annat som ger smak

Saker jag redan har testat och ger tummen ner

Pulver dieter av alla de slag - Blä och Hata (Med nutrilette började t o m håret att ramla av!). Fungerar säkert för andra men inte för mig. Jag har inte råkat bli tjock på något mystiskt sätt. Jag har blivit en liten runding för att jag har ett ohälsosamt beteenede med mat. Och om jag kör pulver-dieter och sedan går tillbaks till vanlig mat blir jag som alla andra missbrukare som “prövar på” igen: Ö V E R D O S! Death.

Kommentarer
Postat av: n00bis

Jag gjorde gröt på rågflingor och bär idag. Otroligt gott! http://overviktig.blogspot.com/2011/04/nytt-grotrecept.html

2011-04-12 @ 14:48:58
URL: http://overviktig.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Härligt inlägg, bra rannsakande! Måste själv sätta mig ner och göra en matplanering snart och där är bra recept för lunch och mellanmål lite saknade, så jag ska allt kika upp de där omelettmuffinsen!

2011-04-12 @ 15:11:53
URL: http://normalviktig.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0