Den historiska gudomligheten

Det är verkligen roligt att vara tillbaks i föreläsningssalen! Har saknat det i sommar. Och jag har saknat att läsa om religion, utan att ha varit medveten om det. Självklart var det jätteroligt att läsa Engelska i våras, men det här är något annat. Det är större på något sätt. Jag känner att jag bara vill plöja genom all kurslitteratur och få tag i var enda rekommenderad "further reading". Härligt!

En lustig detalj är hur en del av mina kursare reagerar på att studera kristendom, och framför allt bibliska texter,  på ett akademiskt sätt. Det verkar vara oerhört svårt för dem att ta ett steg tillbaks och se kritiskt på "texterna" så som vilken text som helst! Självklart är de ej heller "vilken text som helst" för mig, men jag upplever att jag får en starkare förståelse av att lära mig mer om varför en viss text blivit nertecknad och inkluderad i Bibeln.

T ex kan jag lättare ta till mig de smått våldsamma partierna i Gamla Testamentet/Hebreiska Bibeln/Första Testamentet (vilken term ska man välja för att inte trampa på några tår?) genom att jag inser när de är skrivna som t ex under fångenskapen i Babylon. Så genom att lära mer och studera texterna ur ett historiskt perspektiv kan jag förstå varför den gudomlighet som jag ansett varit älskvärd och förlåtande, ter sig i andra äldre texter som hämndlysten och våldsam.

Vi får se hur det kommer fungera längre fram under kursen. Mycket spännande att se vad man kan få utbyta i form av åsikter och verklighetsuppfattningar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0