Marknaden svämmar över

Det verkar bli en långvarig trend detta...

Jag har inte kennel och jag skulle aldrig beger mig inte någon kennel och propsar på att berätta vad jag tycker om deras handlande. Om jag hade tyckt att mina vänner gjorde tokiga saker med sina hundar så hade jag bara sagt något om de frågade mig rätt ut. Förhoppningsvis skulle de när de gjort sina val redan ha tänkt till ordentligt (även om man kanske kan tvivla på just detta ibland) och om de var intresserade av vad jag tycker så hade de frågat.

Men den här trenden som finns just nu gör mig så besviken: I stället för att ha is i magen och vänta på att man hittar den "perfekta" hanen till sin tik så sätts det i bruk att använda halvbra hanar. För mig känns det som att detta görs bara för att hanen finns tillgänglig just nu! Resultatet blir att blocket och vovves annonsmarknad i perioder svämmar över av valpar-juniorer som det inte finns köpare till. Vill man som privat person använda en not-so-good hane till sin maybe-not-so-good-either tik så ser jag ingen anledning att slå ner på detta. Men som kennel-ägare strävar man väl efter att bevara och förbättra? Det är i alla fall det enda sätt som jag kan se på saken och om man inte strävar efter detta, varför ens föda upp under epitetet "seriöst"?

Varför ens besvära sig om att fundera över detta, det påverkar ju inte mig...? Jag tänker på det eftersom jag tycker att det är sorgligt att de av mina vänner som verkligen ser på sin uppfödning med ögonen på rasens bästa på lång sikt drabbas då marknaden mättas av valpar med försäljningspriser som underväderar rasens värde allmänt. Om man inte ser på valparna med erfarenhet (något som jag själv saknar) så är det väl självklart förståligt att man hellre köper en valp för 4000kr än för 9000kr? De är ju precis lika söta. Samtidigt stannar de valpar som kan föra rasen framåt längre och längre hos sin uppfödare.

Samtidigt är det kanske onödigt att fundera över detta. Det enda man/jag kan hoppas på att någon kanske tänker till en extra gång när de ser den där super gulliga valpen på blocket för en billig peng.

Kommentarer
Postat av: Lasse

Ja vad ska man säga.

förutom att jag börjar tröttna på alla oseriösa uppfödare o valpköpare.

Jag tror att en erfaren uppfödare som är seris ser vem som ska få köpa valp eller inte.

Alla är inte lämpade för hundar. För om man tittar på tex blocket så är ca 80% av svenska folket päls allergiker o dom blir det när valpen är 6-12 månader.

Ett mkt märkligt fenomen.

O där tror jag att det är mkt upp till uppfödaren o kanske gallra lite hårdare.

O sen kanske se lite till hur köparen bor o arbetar.

Något jag oxå har svårt för är när man parar sin hundar o inte ser till rasens bästa just det verkar vara mode just nu.

Vi parar för att vi ska o för att vi vill ha valpar. Inte för att vi vill ha fram linjer som stödjer mot rasens standard.

Just därför har jag bara hanar . Låter andra hålla på med det bekrymret att hitta fina hundar som passar i hop o då blir det inga tjuvparningar heller som det kan bli om man inte ser upp.

Tackar för ordet.

Nu kommer man säkert bli hängd.

Men detta är vad jag tycker o det står jag för

// Lasse



2008-08-08 @ 19:28:02
Postat av: Lasse

här har ni en som aldrig skulle fått köpa hund

Sämsta annonsen någonsin tycker jag

4s" rel="nofollow">http://www.blocket.se/vi/17464928.htm?ca=234s

2008-08-09 @ 10:45:21
Postat av: Trode du vaaa?

Håller med dig!

De blandas och pippas i överflöd och ingen har någon koll på vad dom sysslar med mer än några få.

Linjer hit import ditt inavel här blandras där...

Smisk och avelsförbud-

Till erandra för er kannon fina jobb omtanke för er envishet och glädje över de ni gör och inte tänker på pengar..

Ett STORT TACK!

2008-08-09 @ 21:58:07
Postat av: Sofia Holmgren

Hejsan,

Du är långt ifrån ensam över dina tankar... Under de senaste åren verkar blocket och Vovve ha blivit en "valp & unghundsförmedling".... Många parar ditt med datt (inte ovanligt med MYCKET ung tik!) och säljer sedan valparna till första bästa person som är intresserad. Dessa personer vet i många fall knappt något om rasen och kan därför inte ge valpköparna någon som helst information om hur sibbarna är och vad de behöver för att må bra. Resultatet blir att valpköparna snart tröttnar på sin hund som tex ylar, biter sönder saker mm. Orsaken till detta är oftast understimulation pga informationsbrist..... Suck. Vad dessa så kallade uppfödare inte tänker på är att de bara förstör för våran underbara ras. Jag är uppväxt med sibbar och avlar själv endast om jag anser att jag har hittat två högpresterande hundar som dessutom har utmärkt mentalitet, är HD-röntgade, ögonlysta samt välbyggda och sunda draghundar. Och avelshundarna får absolut INTE vara under 2 år! Sen innan parningen äger rum måste jag veta att jag själv har tid att föda upp en kull valpar, samt att jag ska ha plats och tid för att behålla hela kullen. Varför? Bara för att jag tycker att kullen är bra behöver ju inte andra göra det.

TACK för att du tar upp detta ämnet!

MVH Sofia Holmgren

2008-08-10 @ 21:29:24
URL: http://www.aslakkgardens.se
Postat av: Jojsan

Holloj!

Du är utmanad kolla min blogg på hemsidan för mer info =) Kram Jojsan

2008-08-30 @ 22:24:01
URL: http://www.q-bixs.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0