Kennelträff Extraordinär

Uppdatering! Efter en helg som den som just varit vore det synd och skam att inte skriva någonting. Hemsidan bråkar och har sig så jag har gett upp. Detta innebär att förändringar kommer ske inom viss framtid. Till dess sker 99 % av uppdateringarna här i bloggen istället för hemsidan!


Kennelträff för kennel Bedarra och kennel Noven


Lördag:


5:00 a.m

Så här dags ringde min lilla alarmklocka, som självklart inte är en riktig klocka utan en mobil och som har den underbara funktionen "snooze". Halv sex bestämde jag mig för att nej, nu får det vara nog med 9-minutrars-snooze och gick äntligen upp.


Skynda, skynda, skynda. Packa bilen. Komma på en massa saker som man kommer att glömma. Puss på hundarna. Packa om saker i bilen för att få plats med tältet jag glömt lägga in. Väcka sambon. Ge hundar mat, rasta hundar, släppa in dem i bilen. Fundera ut vad man glömt. Sätta sig i bilen, starta och stänga av. Springa in och hämta bajspåsar. Starta bilen igen. Komma på hundgodis. Hämta och kör äntligen iväg. Kurs: Backamo, Ljungskile.


Det har känts som om det aldrig skulle bli den 20-21 september men äntligen så var det dags. Vi körde i tre timmar med fullproppad bil och stannade bara kort för att köpa på oss frukost och lunch. För en gångs skull körde vi inte vilse ett enda dugg utan lyckades snabbt ansluta oss till den underbara Novens-och-Bedarra-skaran. Vi träffade massor av härliga hundar och vänner, och Lasse fick äntligen träffa ett par personer som han hört så mycket om men inte fått träffa. Men nu är det fixat.


Maria, Marjut och Jouni hade fixat en massa oorganiserat-så-kallat-organiserat-prova-på-stationer med agility, lydnad, drag, klicker och (min absoluta favorit) utställningsträning. Vi var trötta när klockan närmade sig fyra men om det fanns några hjärnceller kvar att fylla med info så lyckades organisatörerna med det! (M-R-K /Mobba Rebecca Klubben/ skulle säkert ha ett himla bra pisk-snärts-svar på det och ifråga sätta på användandet ordet hjärnceller kopplat till mig. Vilken tur att detta är min blogg!).


Mitt i allt detta överösande av hund-praktik hans det även med fika, lunch, skvaller, hundbus/mys, shopping och en av Marjut ihop knåpad tipsrunda vilket fick hjärncellerna (ja Jouni, jag har dem!) att hoppa och krumbukta sig. Men, tillslut blir man så hungrig att inte ens en räksallad från shell kan bota ens hunger. Då får man ta bilen till Ljungskile och köpa riktig hederlig svensk snabbmat. Bara det att det blev Pizza... och att det tog 35 minuter att baka den! What??? Vilken tur att jag och Kristin (en av dessa underbara människor som var på träffen och som är så otroligt smart att ha en Siberian Husky) var förståndiga nog att förse oss med Öl/Cider. Agneta och Ayoe, som också "fick" följa med på matinköpen samtidigt som pojkarna (nu inte menandes mina fyrbenta pojkar) Lasse och André stannade hemma med vovvarna, såg lite svaga ut när vi väl vandrade tillbaks mot bilen.


När vi, något försenat, återslöt oss till det övriga gänget så blev det kaffe och en fantastisk frågestund med Maria. Jag kan ärligt säga att jag lärde mig mer den kvällen än under alla kurser jag någonsin gått. Tillsammans! Så tack, och Du borde vara på TV!

Alla, utom möjligen jag, var dödströtta vid tio och huset var dött klockan elva. Men jag somnade tillslut, drömmandes om vad dag 2 skulle kunna bära med sig.


Söndag:


Jag visste att om jag väl lät mig själv vakna till, ens en pytte liten bit, så skulle det vara kört och jag skulle inte kunna somna om. Och visst, klockan fem vaknade jag... Och kunde inte somna om! Men fick ligga i halvslummer några timmar till för att Lasse också skulle vakna. *Snark, snark, snark*.


Men tiden gick, vi åt frukost och undertiden så busade Marco och Vappu köket och hade det hur kul som helst. Egentligen hade nog Marco allra helst velat bo i ett hus tillsammans med en massa flickor. För visst är Adam och Clark hans flock och han accepterar dem. Men när han får chans att leka med en tik finns det inte längre några spår av lille "Märdinand" som bara vill sitta vid våra fötter, bli klappad och lukta på blommorna. Det är bus och 150 km/h som gäller! Men han får stå ut med att bo bara med andra pojkar och träffa flickor... när det är speciella tillfällen. Som Alla Hjärtans Dag och sådär. Vi är inte helt omöjliga.


Dagordningen inleddes med ett instruktivt bad-fön-och-grooming pass utfört av, vem annars (?), Jouni. Det är så härligt att vara bland så många hundmänniskor: man kan inte undgå att lära sig något, även om man försöker. Så nu är Lasse så pass utbildad att han kan få sköta fönen... ibland... kanske. Som paus-underhållning så sjöng jag en liten låt får att, ja, underhålla. Alltid lika kul att få chans att ta ton.


Det stora på söndagen var klart att organisatörerna förgyllt helgen med att Liz-Beth Liljeqvist kom att döma de tre raserna Akita, Shiba och Siberian Husky i en alldeles speciell inofficiell utställning. Under lördagens utställningsträning fick man ju mängder av råd, både allmänna och specifika om just sin egen hund. På själva utställningen så ställdes alla hanar i respektive raser samtidigt. För oss betydde det att Marco och Clark skulle in i ringen samtidigt. Jag fick då hitta en stand-in-handler till Clark och där ställde Agneta upp som en räddande ängel. Och hon visade Clark super bra, fast vem var förvånad över det egentligen??? Till råga på allt så slog Clark storebror (dock mer riktigt hans farbror) Marco och blev sedermera BIM mot Maggan, ställd av stjärnskottet André. Våra underbara huskysar slog sig sedan vidare i konkurrensen och Clark tog hem titeln BIS-bim, och team Maggan-André vann rubbet: BIS! Vilket avslut på den perfekta kennelträffen!


Men! Jag höll på att glömma något av det roligaste! Vem tror ni vann tipspromenaden? Jepp: JAAAAAAAAAAAAAG... och Lasse :-P. Hihi. Som pris fick vi en klövjeväska som ska testas inom en mycket snar framtid.


Dags för hemfärd, trötta men glada. Det har verkligen varit den perfekta hundhelgen som kan göras igen... och igen... och igen... och...


Tusen tack till Maria, Jouni och Marjut! Till gänget från Kungsör och till Ayoe! Och till alla er andra som var med och gjorde träffen fantastisk!


// Rebecca, Lasse, Adam, Marco och Clark!


Kommentarer
Postat av: Bella

Låter verkligen härligt! :)

2008-09-26 @ 16:37:43
URL: http://tiili.blogg.se/
Postat av: Hilda

fasiken vad kul du verkar ha haft!! nice!

2008-09-28 @ 01:29:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0