Utställning Norge - Wuhu!!!

Allting började med sömn… några futtiga, löjliga två och en halv timmes sömn. Det var allt jag fick fredag till lördag natt. Sen var det bara till att masa sig in i bilen, fylla kroppen med den första Cola Lighten för helgen (av många) och ge sig ut på vägen upp mot grannlandet Norge. Med mig i bilen hade jag föremålet för resan: Marco. I bagaget hade han endast packat ner sitt "Stor cert" från en tidigare Norge-utställning. Nu var det dags för ett andra försök att plocka nå upp till championtiteln. Försök nr 1 gick mindre bra… Med i bilen hade jag även den underbara, fantastiska och fabulösa Tess, förste hundförare och Cola drickare.

 

Trots att världen var vit gick resan toppen. Väl framme i Oslo blev det lite mer knivigt. "Vaddå Hellerudsletta vägrar finnas med på korkade GPS-skiten?" Motorväg, motorväg, motorväg… Rebecca: Nej nu tar jag av och kör tillbaks! Therese: Nej en till avfart… Rebecca tar av motorvägen och kör tillbaks. Hittar en mack med en hemskt snorkig norska som vägrar hjälpa och en jätte trevlig norsk säkerhetsvakt som gärna hjälper men som jag knappt förstår ett ord av vad han säger. Resultat: Vi skulle köra fram en avfart till sedan = Framme. Rebecca: Damn it! Therese: Muahahahahahah!

 

Skynda, skynda, skynda. En liten vit lögn vid ingången om redan inlämnade hundar och vips vi är inne. Byta om, springa lite, borsta Marcos totalt oregerliga päls som på alla sätt vägrar att samarbeta, in i ringen… Allt gick jätte bra. För en gångs skulle så sprang Marco på, han stod så fint så fint och verkade allmänt nöjd med livet.

 

Hurra! BIR med Cert. Wuhu! One down, one to go.

Eftersom vi inte såg att det fanns en fin uttagsautomat i utställningshallen så körde vi iväg och sightsade lite grann. Jag fick iväg infon om vår bragd till Marcos uppfödare Marjut och hon var precis lika glad som jag. Och ännu bättre skulle det minsann bli för på eftermiddagen, efter en lååååååååååång väntan så var det dags för gruppfinalen. Det var en riktigt trött och slö Marco som masade sig igenom ringen. Jag trodde aldrig att det skulle gå vägen eftersom Marco inte precis visade sig från sin absolut bästa sida. Men! Vi blev minsann utplockade bland de fyra bästa i grupp 4 och placerade oss som Grupp 3:a. Tyvärr fungerade inte min kamera, och Tess’ kameras batteri hade dött så det fanns ingen bild som dokumenterade detta. Men det kommer för evigt att leva kvar i vår "mental picture".

 

Sen hade vi en spännande upplevelse när vi gissade oss fram till hotellet med hjälp av en mycket förvirrad gps. Hotellet var jätte mysigt och på kvällen fick vi underbar mat och gott vin på den mysiga hotellrestaurangen. Mums!

 

Dagen efter var det ju ännu mer nervöst för då var det ju bara 1 litet cert kvar att plocka för att nå det där eftertraktade Norska Championatet. Men det fanns ingen anledning till oro för Marco blev BIR och Norsk Champion!!!

 

Under eftermiddagen placerade vi oss vid ringen med vår absoluta favoritdomare denna helg: Arne Foss. Han var så glad, trevlig och tog sig verkligen tid att titta ordentligt på varje hund. Det gjorde det till en riktig upplevelse att bara vara publik vid ringen. Helt klart 5 toast!

 

Under eftermiddagen på söndagen var Marco betydligt gladare så han sprang i alla fall med lite mer glädje i ringen. Och i gruppfinalen denna dagen placerade sig Marco igen! Grupp 4:a. Helt otroligt. Inte nog med att jag aldrig tidigare har tagit en gruppplacering med en hund tidigare, jag har verkligen inte tagit två stycken på samma helg! Och en championat. Wow. Det var verkligen en underbar helg.

 

Hemvägen var liiiite jobbigare än uppresan eftersom vi körde i snöstorm. Hemskt. Och inte ett enda Max hittade vi att äta på så tillslut, vid halv elva på kvällen, fick vi ge upp och äta på MacDonnalds istället. Våga Vägra Äta Max!

 

Vi tog en liten tur inom Torp Köpcenter och träffade Marjut och Jouni. Med sig hade de lite spännande saker som fick en att verkligen tänka till… Spännande, spännande…

 

Tusen tack Tess för världens bästa hjälp och wooooooooow!!!


Kommentarer
Postat av: Lisette

Herre gud gumman du skrev ju bara att han blev BIR och BIg 3:a till mig inte att han blev Champion!!!! Nu får du ju skärpa mig, inte för att det andra är bara men du lämnade ju ute en hel del info så att säga.

Tänkte bara säga att jag är hemma igen så du får när du vill titta inom och hälsa på den nya lille mannen i huset. Såååå du får väl ta dig en ordentlig funderare på det där spännande som dök upp med Marjut...hihi.



xoxo//Lisette

2010-02-06 @ 14:39:49
URL: http://www.abbaboos.se
Postat av: Elli<3

Hej, hur mår du? Har du gjort något kul idag? :) Kram Elli<3

2010-02-06 @ 15:01:55
URL: http://bellanee.blogg.se/
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Söt blogg!

2010-02-06 @ 15:06:55
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: inger

hej och grattis "pappa Marco", till din fina bedrift

själv ska jag upp på min första utställning 27/2, hoppas det blir bra



kram, din dotter Maya = )

2010-02-19 @ 21:07:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0