Löpprogram: 5 km på 6 veckor!!!

Det har varit en del frågor om vad det är för löpprogram jag följer för att “lära” mig springa 5 km. Jag hittade ett program i nya tidningen “Spring dig i form”, nr 3. Det programmet blev en bra grund men jag har förändrat det en del för att mer passa min egen nivå.


Mitt program:


Vecka 1

Pass 1, 2, 3 Spring 2 min och gå 2 min x 6

Dessa pass sprang jag på en 4 kms sträcka så i slutet sprang jag den bit som var kvar i ett svep som en avslutande spurt


Vecka 2

Pass 1, 2, 3 Spring 5 min och gå 2 min x 5

Detta sprang jag på en 5 kms sträcka och sprang det som var kvar i en avslutande spurt


Vecka 3

Pass 1, 2, 3 Spring 8 min och gå 2 min x 3

Detta sprang jag på en 5 kms sträcka och sprang det som var kvar i en avslutande spurt


Vecka 4

Pass 1, 2, 3 Spring 14 min och gå 2 min x 2

Detta sprang jag på en 5 kms sträcka och sprang det som var kvar i en avslutande spurt

Den här veckan la jag också till ett kort pass på 2,5 km som springs hela sträckan


(Längre än så har jag inte kommit i programmet men planen är att utöka som följer)


Vecka 5

Pass 1 och 2 Spring 20 min, gå 2 min och sedan springa resten på 5 km sträckan

Pass 3 Spring 20 min, gå 1 min och sedan springa resten på 5 km sträckan


Vecka 6

Springa 5 km


När jag har klarat det här programmet går jag vidare till programmet “Din plan för milen”. Men en sak i sänder!!!




Kommentarer
Postat av: Johanna

Kanon, tack för att du postade detta. Ett av mina mål för de 100 dagarna är just att orka springa 5 km så det blir kanske att anamma detta träningsschema snart :)

2011-04-10 @ 21:04:28
URL: http://normalviktig.blogspot.com/
Postat av: n00bis

Bra sprunget! Ser fram emot den dagen jag själv kommer så långt att jag går ut och springer =)

2011-04-12 @ 01:55:51
URL: http://overviktig.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0