Dag 1 eller dag 100? Startskottet!!!

Första dagen i kapitel 2 av mitt nya liv!

En 100 dagars utmaning som tagit bloggvärlden med storm! Här är min utgångspunkt (bilden fick bli svartvit för tillfället för den blir lite mer smickrande på det viset. Men i slutet av de 100 så kan det vara en fördel med mindre smickrande bild... kanske).






Detta gör jag nu:

Följer ViktVäktarnas kostprogram till 85 % varje vecka. Nu på senaste tiden har det blivit sämre då motivationen dalat lite efter mina första 9 kg kommit av kroppen. Ändring!
Springer 3 gånger i veckan efter ett "lär dig springa 5 km"-program och springer nu 5 km på 35 min och 30 sek.
Promenar med hundarna ca 3-5km varje dag, ibland mindre, sällan mer.
Läser alla bloggar, tidningar, böcker och informationskällor om kost och träning jag kan komma över.

Detta vill jag kunna förbättra:

Bli mer noggrann med måltider, kostregistrering och regelbundenhet i matätandet.
Minska antalet ätardagar. De gör bara ont i magen!
Börja äta mer frukt och grönt igen och dricka massor av vatten!
Öka promenaderna succesivt
Lägga till ytterligare träning som gym, corepass, cykling mm

Mina mål för de 100 dagarna:

Minska 8,5kg

Vikten är fortfarande mitt största problem. Min målvikt har jag satt som 64 kg vilket är en vikt jag inte varit i närheten av sedan åk 9! Så 22,8 kg kvar till målvikten och de första 8,5 kilona av dem försvinner de här hundra dagarna. Yeay! I slutet av juli kan jag då potentiellt rusa runt i badräkt på stranden med endast 78 kg på min kropp. Wuhu!

Klara springa 1 mil
Nu kan jag springa nästan 5 km i ett svem (går fortfarande 6 minuter) och detta har jag tränat upp på endast 10 löprundor. 1 mil till den 17 juli känns fullt överkomligt!

Godisstopp
Undvika godis i största möjliga mån utan att jag börjar gråta vilket bara motverkar syftet med att bli gladare och hälsosammare. Det är verkligen inte bra att föbjuda någonting i sin kost för om man har saker man älskar så skadar man bara sig själv om man börjar totalförbjuda (nu talar vi barntillåtna "missbruk" och inget annat!). Men jag är ingen godisdyrkare så detta ska nog också gå bra.

Jag gör allt detta av en enda anledning: Jag vill att mitt yttre och min hälsa ska spegla den otroligt lyckliga människa som bor där innanför.


Även om den här "tävligen" är kul eftersom jag hoppas att man ska kunna få mycket utbyte av andra deltagare och framför allt från de tuffa brudarna som håller i den, så är detta i slut ändan någonting jag gör för att förändra mig själv, min tanke och min kropp för resten av livet. (Känner hur jag får en vindpust i ryggen av alla smöriga amerikanska förändrings- och ömklighetsprogram och sparkar mig själv lite i rumpan för att jag blir så mjäkig... but its truuuu)


Save Yourself, I am.



Kommentarer
Postat av: Anna - Mamma till 2 små troll :)

Gud så modigt att du ut med alla dina mått! Bravo!!

2011-04-08 @ 11:58:20
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: Sophia ICHIBON

Önskar dig stort lycka till!

2011-04-08 @ 12:02:05
URL: http://ichibon.blogspot.com
Postat av: Katarina

Vilka bra mål!



Jag har funderat på godisstopp också, men jag tror det blir bara ännu jobbigare då. Börjar med att köra godisstopp de första 25 dagarna, och förhoppningsvis har det värsta sötsuget hunnit försvinna då och då är det bara onödigt att trigga kroppen åt fel håll :)

2011-04-08 @ 12:11:51
URL: http://koolakattis.blogg.se/
Postat av: bella

Lycka till! :) Det kommer säkert gå primaballerina :)

2011-04-08 @ 12:16:12
URL: http://bellzors.blogg.se/
Postat av: Anna - Mamma till 2 små troll :)

Om inge annat så är det grymt roligt för sig själv. jag satt precis och letade efter en bra bild på mig själv. Hur jag såg ut vid start men jag undviker kameran som vanligt. Jag har i princip bara vågen. Ångrar att jag inte tog mina mått. Hade varit roligt att se.

2011-04-08 @ 12:17:41
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: KnY

Ja där ser man :) Kämpa på nu bah! =D Haha och tack, jag har nog aldrig sett mig själv som någon som "ser grym ut i undisar" så jag tror absolut att du gjorde min dag här =D

2011-04-08 @ 15:29:19
URL: http://knysnyaliv.blogg.se/
Postat av: ♥ Nina ♥

Peppande! Tack!

Lite nyfiken över hur du gjorde för att "lära dig springa 5 km"?! Jag vill oxå komma igång å springa! LÄNGTAR!

2011-04-09 @ 09:03:47
URL: http://snostjarna.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag undrar precis som kommentaren över mig här om det där lär dig springa 5km programmet, var finns det? :)



Grattis till dina 9kg, det är jätte bra jobbat!

2011-04-09 @ 22:31:49
URL: http://matiigt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0